Lubiejeziora - ciekawostki branżowe

Jak zaktywizować młode osoby do ćwiczeń?

Bez wątpienia aktywność fizyczna jest teraz czymś wręcz wymaganym. Wszyscy wiemy, że ruszać się trzeba – nie tylko dla zdrowia, ale także dla zachowania dobrego wyglądu i szczupłej sylwetki. W jaki sposób jednak zaktywizować do ruchu młode osoby, które spędzają większość swego czasu przed komputerem? Może należy zaproponować im nowatorskie formy aktywności: street workout, parkour czy kalistenikę.

Najbardziej znany spośród wymienionych jest zapewne parkour. Ta forma aktywności zapoczątkowana we Francji, ma także wielu naśladowców w naszym kraju. Głównym zadaniem traceura, czyli osoby uprawiającej tę dyscyplinę, jest pokonanie wszelkich przeszkód stojących na drodze, w jak najszybszym czasie. Ćwiczenia podobne są więc do biegu z przeszkodami. Bazują także na architekturze miejskiej, więc uprawianie tego sportu nie wymaga żadnych dodatkowych kosztów. Podobny do tej formy aktywności jest także freerun, który urozmaica ćwiczenia związane z parkourem o szybkość, a także efektowne kombinacje (salta, przewroty). Freerun uznawany jest za sport ekstremalny, a osoby go trenujące często zarabiają na życie jako kaskaderzy w filmach. Jest więc idealnym sportem dla odważnych osób lubiących duże skoki adrenaliny.

Kalistenika z kolei jest formą aktywności przeznaczoną dla osób, które lubią trenować zarówno w domu, jak i na świeżym powietrzu. Kalistenika swoimi korzeniami sięga już starożytności – takie ćwiczenia stanowiły formę rozgrzewki dla Spartan, czy Gladiatorów. Swój renesans ćwiczenia przeżyły w momencie wprowadzenia w XIX wieku ćwiczeń z drążkiem i poręczami. Współcześnie kalistenika to alternatywa dla dość drogiej siłowni. Jedyne czego potrzebujemy do ćwiczeń, to wyobraźnia! Polecane są zwłaszcza przysiady, pompki, brzuszki, podciągania na drążku, mostki, stanie na rękach, skoki, wspięcia wykonywane w różnorodnych kombinacjach i w dowolnej liczbie powtórzeń. Do ćwiczeń wykorzystuje się siłę właśnego ciała, więc wpływają one pozytywnie na układ krwionośny człowieka, kształtują mięśnie, zwinność i koordynację.

Inna forma aktywności to wspominany na początku street workout. Są to ćwiczenia łączące atletykę i kalistenikę, obejmują zazwyczaj serię powtórzeń ćiwczeń takich jak podciąganie na drążku, przysiady, pompki, brzuszki, dipy, stanie na rękach. W dosłownym znaczeniu street workout (ang. street – ulica, workout - trening)to trening przeprowadzony na ulicy, czyli w przestrzeni miejskiej. Taka forma aktywności przypomina trochę parkour, ponieważ do ćwiczeń nie potrzebujemy żadnego dodatkowego sprzętu. Do przeprowadzenia treningu wystarczy nam to, co oferuje „mała architektura” naszej okolicy, czyli murki, latarnie, trzepaki, bramki. Idealnie nadają się do tego celu także place zabaw z drabinkami, zwłaszcza te dostosowane specjalnie do potrzeb dorosłych. Taki trening nie tylko poprawia naszą wytrzymałość, ale także dba o nasze dotlenienie. Możemy wykonywać go sami lub w większej grupie, dlatego jest idealną alternatywą dla młodzieży.